Groene-weg-fietsroute.reismee.nl

Het middenstuk (Omgeving Metz naar Jura)

We begonnen er al aardig in te komen. Zo'n eerste week fietsen is toch weer even een ritme oppakken wat al een jaar achter ons lag. Eigenlijk ging het beter als alle voorgaande keren, dank aan de goede voorbereiding, met flink wat fietskilometers met en zonder bepakking in Nederland. Daarnaast, meer aandacht aan minder meenemen (vooral ik). En de route zelf is natuurlijk minder een conditie slag als in de Pyreneeen, of in Oostenrijk aan de gang te gaan..!

Dit maakte dat de geplande rustdagen in de eerste 2 weken, bedacht in nederland bij het maken van het routeschema, overgeslagen zijn. En het blijft een keus: of een rustdag en de dag daarna 90 km 'moeten', of 2x 45km. Het in de ochtendkoelte rijden beviel zo goed dat die 45 km een makkie bleek en we vervolgens nog tijd genoeg overhielden voor een zwembad-beek-boek-siesta-wijntje. Met deze dagindeling leek het wel vakantie!

Laughing

Het landschap heuvelde in dit deel van de reis verder, met soms een steil stukje erin om het niet al te laf te laten worden. Soms moeten er wat drukkere wegen worden genomen maar vaak gaat het over verstilde weggetjes verder. Mooi vonden we de eindeloze graanvelden, met de inmiddels opgerolde strobalen. De dorpjes zelf, daar gebeurt het niet. Typisch frans. Stel dat je een frans tweede huis zou willen kopen; hier staan ze (ook). Lekker rustig. Je kunt er zo aan je te schrijven boek beginnen. Rest nog inspiratie...

De Jura verschijnt op een zekere dag aan de horizon. Ha bergen! Dat is leuk! (wij houden van bergen, wij fietsen er ook graag in, alleen nu deze reis even wat minder)
Erg de moeite waard vonden wij de Cirque de Baume. Even een stukje van het pad af, maar dan heb je ook wat. Veel mooier dan de Cirque de Lardoye, welke je niet kunt ontwijken. En natuurlijk in een mooi strijklicht, kenmerkend voor de vroege ochtend. Bijzonder was ook het ondergrondse kanaal van de Saone. Verderop waren de Gorges van de Ain een kaskraker. Gorges hebben een aanzuigende werking. En vooral met de auto. Hier niet. Er was NIEMAND. Zouden ze nog niet ontdekt zijn ?? Dan houden we dit zo stel ik voor!